Pepijn Lochtenberg
Je wil dat je sporters zich volledig inzetten, het beste uit zichzelf halen en plezier halen uit hun ontwikkeling en hun sport. Of je dit gedrag terug zal zien zal afhankelijk zijn van een mindset (basisovertuiging) over leren en ontwikkelen waarin sporters van elkaar kunnen verschillen.
Carol Dweck is een Amerikaanse psychologe die veel onderzoek heeft gedaan naar de invloed van de mindset van mensen op hun gedrag. Ze begon haar onderzoek in het onderwijs, maar heeft dit onderzoek ook uitgebreid naar de sport. Ze onderscheidt twee mindsets:
Sporters met een vaste mindset hebben de overtuiging dat je talent dat je vanaf je geboorte meekrijgt voor een zeer groot deel bepalend is voor hoe goed je kan worden in je sport. Uiteraard speelt de mate van training ook een rol, maar je talent heeft meer invloed.
Sporters met een groeimindset hebben de overtuiging dat de mate waarin je oefent, leert en ontwikkelt sterk bepalend is voor hoe goed je uiteindelijk wordt. Talent speelt ook een rol, maar de hoeveelheid en kwaliteit van training bepaalt uiteindelijk of deze aanleg tot uiting komt in de toekomst.
De mindset van een sporter kan per gebied verschillen. Een renner kan bijvoorbeeld denken dat hij zijn tactische vaardigheden kan verbeteren, maar dat hij qua explosiviteit altijd achter zal blijven. Of een renster die denkt dat haar conditie steeds beter kan worden, maar dat ze altijd een stresskip zal blijven.
De mindset van een sporter heeft grote invloed op zijn of haar gedrag. Als je de overtuiging hebt dat jouw talent vooral bepalend is voor jouw prestaties in de toekomst (de vaste mindset), dan is de kans groot dat je er alles aan gaat doen om die status van talent te beschermen. Onbekende dingen uitproberen, feedback vragen of doorzetten na tegenslagen zie je dan weinig in het gedrag terug.
Heb je de overtuiging dat hoe veel en hoe goed je oefent vooral je toekomstige prestaties bepaalt (groeimindset), dan zien we in het gedrag van de sporter dat ze nieuwe dingen uitproberen, leren van gemaakte fouten en hulp vragen aan anderen.
Bovenstaande verschillen in gedrag hebben veel invloed op de ontwikkeling van een sporter op de lange termijn. Over het algemeen zal gelden dat het gedrag dat past bij een groeimindset tot betere ontwikkeling en prestaties leidt.
De mindset van een trainer of van een sporter kan je merken in het gedrag: hoe iemand omgaat met tegenslagen, hoe iemand omgaat met nieuwe uitdagingen of hoe iemand zich uit over zichzelf.
Herkennen van de vaste mindset
Uitspraken die een aanwijzing zijn voor iemand met een vaste mindset:
Gedrag van sporters dat een aanwijzing is dat iemand een vaste mindset heeft:
Gedrag van trainers dat een aanwijzing is dat iemand een vaste mindset heeft:
Herkennen van de groeimindset
Uitspraken die een aanwijzing zijn voor iemand met een groeimindset:
Gedrag van trainers dat een aanwijzing is voor iemand met een groeimindset:
1) Uitleggen hoe het werkt
Geef uitleg over de verschillende mindsets en hoe je deze mindsets bij elkaar kan herkennen. Creëer een cultuur waarin jullie elkaar helpen om het gedrag te laten zien dat past bij een groeimindset.
2) Coachen op inzet en ontwikkeling
Coach op inzet en help sporters de koppeling zien tussen hun inzet en de stappen in hun ontwikkeling.
3) Geef het goede voorbeeld
Laat als trainer-coach gedrag zien dat past bij een groeimindset:
Pepijn Lochtenberg Msc. (1985) is SPORTPSYCHOLOOG VSPN® en vormt samen met Martijn Ruitenburg Focus like a Pro Sport, een praktijk voor sportpsychologie.